A A A

Informacja z przeprowadzonych konsultacji społecznych celem zaopiniowania zmian projektów Statutów sołectw Gminy Dębica

25.01.2019

Informacja

z przeprowadzonych konsultacji społecznych celem zaopiniowania zmian projektów Statutów sołectw Gminy Dębica

W związku ze zmianą art. 16 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2018r. poz. 994 z późn. zm.) wprowadzoną art.1 pkt. 3 ustawy z dnia 11 stycznia 2018r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (Dz.U. z 2018r. poz. 130) polegającą na wydłużeniu kadencji Rady Gminy z 4 do 5 lat zachodzi również konieczność wydłużenia kadencji Sołtysa i Rady Sołeckiej z 4 do 5 lat. Kadencja Sołtysa i Rady Sołeckiej kończy się po zakończonej  kadencji Rady Gminy. Po upływie kadencji Sołtys i Rada Sołecka działają do dnia wyboru nowego Sołtysa i Rady Sołeckiej. Wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej na nową kadencję dokonuje się nie później niż 5 miesięcy od daty wyboru Rady Gminy.

W związku z powyższym zachodzi potrzeba zmiany zapisu w Rozdziale III Organy Sołectwa – Zasady i tryb wyborów organów sołectwa w Statutach sołectw Gminy Dębica.

Art. 35 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym mówi, iż „organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa rada gminy odrębnym statutem, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami” stąd Zarządzeniem Nr 3/ORASO/2019 z dnia 17 stycznia 2019r. Wójt Gminy Dębica zarządził w okresie od 18 do 24 stycznia 2019r. przeprowadzenie konsultacji dotyczących wydłużenia kadencji Sołtysa i Rady Sołeckiej  z 4 do 5 lat. Uprawnienie do podjęcia decyzji w sprawie zarządzenia konsultacji wynikało z § 4 Uchwały Nr XX/204/2016 Rady Gminy Dębica z dnia 8 lipca 2016r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami Gminy Dębica.

Zgodnie z w/w Zarządzeniem konsultacje społeczne  miały na celu poznanie opinii mieszkańców Gminy Dębica na temat proponowanych zmian w Statutach sołectw. Przeprowadzone były w formie pisemnej oraz elektronicznej i polegać miały na zgłaszaniu uwag lub propozycji do projektu uchwały na formularzu ankietowym udostępnionym na stronie internetowej oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Dębica. Ankiety można było zgłaszać osobiście w sekretariacie Urzędu Gminy lub drogą elektroniczną na adres urzad@ugdebica.pl.

Informacja na temat konsultacji została zamieszczona w dniu 17 stycznia 2019r. na stronie internetowej Urzędu Gminy Dębica w „Aktualnościach”, w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Dębica w zakładce „Konsultacje społeczne” oraz w sposób zwyczajowo przyjęty tj. na tablicach informacyjnych w poszczególnych sołectwach Gminy Dębica.

W trakcie trwania konsultacji nie skierowano do Wójta Gminy żadnych pisemnych opinii,  wniosków i uwag w zakresie  przedstawionego projektu zmiany statutów sołectw.

 

Dębica, 2019-01-25


Wójt Gminy Dębica

Stanisław Rokosz

Ostatnia modyfikacja: 25-01-2019 15:32
Utworzone przez: Krzysztof Kocoł
Opublikowane przez: Krzysztof Kocoł
Zapisano